Lokomotiva 150

Lokomotiva 150

Lokomotiva řady 150 (po rekonstrukci 150.2) je elektrická lokomotiva vyrobená firmou Škoda Plzeň v roce 1978 (tovární typ 65E) pro Československé státní dráhy. Vznikla vypuštěním střídavé části z lokomotivy 350. Při jejich rozdělení připadly všechny existující stroje Českým drahám. Lokomotiva o výkonu 4 000 kW a vybavená odporovou regulací je určena pro vozbu těžkých rychlíků na systému stejnosměrného napětí 3000 V.
Má přezdívku potkan či krysa, případně banán (podle nejčastějšího žluto-zeleného nátěru) nebo (pražská) dvojka (podle původního řadového označení E499.2, někdy taktéž proto, že byla jako „číslo 2“, ve stínu starších a jednodušších strojů řady E499.1).[1]

Provoz

Jak již bylo zmíněno, lokomotivy byly konstruovány a vyráběny především s cílem zajistit vozbu nejdůležitějších rychlíků a expresů na hlavní trati Praha – Olomouc – Ostrava – Žilina – Košice, s možností jízdy i přes Horní Lideč, a nahradit tak nevyhovující stroje řad 140 a 141. Po léta zajížděly až do ukrajinského Čopu, tam se ale už od začátku devadesátých let neobjevují. Taktéž v dřívějších letech například jezdily do Opavy, Chomutova, Děčína, Hradce Králové či s posilovými osobními vlaky do Berouna, to vše je však již minulostí. V letech 2011–13 nezajížděly do svých tradičních východoslovenských destinací jako jsou Košice či Bánovce nad Ondavou, GVD 2013/14 přinesl jejich opětovné nasazení na pár R 442/443 „Šírava“ bez přepřahu z Prahy až do Trebišova. V prosinci 2014 bylo s novým GVD toto zajíždění opět ukončeno, naopak rychlejší lokomotivy řady 151 zajíždějí do Košic v čele pátečního posilového EC Košičan. Dnes jsou určeny především k vozbě nejdůležitějších dálkových vlaků spojujících Prahu s východem republiky a Slovenskem. Denně se objevují na Ostravsku, roku 2013 ale byl ukončen jejich provoz na trati přes Horní Lideč, což souvisí s nasazením nových vícesystémových strojů řady 380 (od roku 2015 i řady 361) a přepnutím stanice Púchov na střídavý systém, k čemuž došlo v srpnu 2015. Nejdále tak na této trati zajíždí pomalejší stroje řady 150.2, a to na dvou párech rychlíků do Vsetína. Na odbočku z Přerova do Starého Města u Uherského Hradiště už taktéž zajíždí jen pomalejší řada 150.2, a to v čele luhačovických rychlíků. Z důvodu poklesu potřeby strojů na těchto tratích proto začaly opět pravidelně jezdit na rychlících do Chebu, a to v úseku Praha - Ústí nad Labem. Jediným osobním vlakem, kde je možné dnes tyto lokomotivy potkat, je tak ranní Os 9903 z Řevnic do Prahy hl.n. Z původní jednorázové série 27 kusů jich je stále v provozu už jen 25, stroje 150.017 a 151.018 (původně E 499.2017 a E 499.2018) byly zničeny při nehodách (viz níže).[1]